Mosaikgänget och det globala monstret

Mosaikgänget och det globala monstret är Oscar Garcías andra del i serien om barnen från Tulipangården. För eleverna i klass 6B på Henning Mankellskolan kommer och går lärarvikarierna i ett. Men så en dag dyker Hampus Arne Jonas Viktor Hampusson Lindkvist – Hampe, upp i klassrummet. Han får eleverna intresserade av kulturhistoria, politik och klimatfrågor. I sann Greta Tunberganda klimatstrejkar de i stadens centrum ledda av Hampe. Miljöförstöringen i världen påverkar ungdomarna på djupet fastän miljöhotet är abstrakt och långt ifrån deras egen verklighet. Tills det inte är det längre. Den enda platsen i området som är grön, Tulipangårdens lilla skog, ska avverkas och parkeringshus och bostäder ska byggas där istället. Det globala monstret närmar sig ungdomarnas liv med raketfart. Hur ska de kunna stoppa det? Oscar Garcías karaktärer visar på hur berikande och lärorikt möten mellan olika kulturer kan vara på det vardagliga planet i Sverige. Språket är vardagsnära och äkta. /BTJ

Bookmark the permalink.

Mosaikgänget och det globala monstret

av Oscar García

Mosaikgänget går i 6:an i förorten Tulipangården. De byter lärarvikarie som andra byter kläder. Denna gång kommer Hampus Arne Jonas Viktor Hampusson Lindkvist, även kallad Hampe in i klassrummet. Snart har han gjort sig hemmastadd i den brokiga skaran.
Eleverna får diskutera politik, ekvationer, fotboll, hårdrock och inte minst världens katastrofer, inspirerade av Gretas klimatstrejkande. Det blir en spännande termin som drar iväg … med mindre prat och mer handling!

Mosaikgänget och Hampe vill göra skillnad och det gör de med besked när de måste försvara sitt älskade bostadsområde mot det globala monstret.
(finns även som e-bok)

Oscar García
är författare, översättare och universitetslektor. Han föddes i El Salvador 1963 och är bosatt i Sverige sedan 1984. Han skriver både på spanska och svenska och har tidigare gett ut böcker på båda språken. Förutom litteratur och media är han särskilt intresserad av samhällsfrågor. Mötet mellan människor från olika kulturer är ett genomgående tema i hans författarskap.

Tidigare böcker i serien:
Mosaikgänget och den stinkande gubben, 2018 (även som ljudbok)
Andra böcker på svenska av Oscar García: